نوع مقاله : فنی و کاربردی
نویسنده
گروه حقوق عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
چکیده
در سال 1380، مجلس شورای اسلامی ایران «قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» را تصویب نمود و در ماده 28 این قانون، به سازمان بهزیستی اجازه داد تا «واحدهای تحت پوشش خود را در فرصتهایی که از آنها استفاده نمیکند، برای ارائه خدمت و یا از طریق انعقاد قرارداد و یا اجاره مراکز و فضاهای فوق با دریافت هزینههای مربوط از متقاضیان، واگذار نماید.»
در سال 1388 نیز دولت «در جلسه مورخ 13 / 10 / 1388 بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به استناد تبصره (2) ماده (24) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 و با رعایت بند (ی) تصویبنامه شماره 158785 /ت 38856 هـ مورخ 1 / 10 / 1386 آییننامه اجرایی ماده یادشده» را تصویب نمود و متعاقب آن هم در سال 1390 دستورالعمل اجرایی این آییننامه ابلاغ گردید.
ماده یک آییننامه اخیر، دستگاههای اجرایی را موظف نمود که «تصدیهای اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و زیربنایی» خود را احصاء نموده و نسبت به واگذاری «موارد قابل واگذاری با رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری پس از هماهنگی با معاونتهای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مطابق تفاهمنامه فیمابین اقدام نمایند.»
اکنون با توجه به تفاوت ماهیت این دو نحوه واگذاری و آثار مالی و حقوقی متفاوتی که به دنبال دارند، و همچنین با عنایت به وظایف اصلی سازمان بهزیستی، این پرسش مطرح میشود که جهت واگذاری مراکز سازمان بهزیستی مطابق هر یک از مواد قانونی پیشگفته، کدام ویژگیها میبایست ملاک تشخیص قرار گیرند؟
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Challenge facing the Welfare Organization: "The need to organize how to cession centers"
نویسنده [English]
- Zeinab Mostafa Mahidashti
Department of Public Law, Faculty of Humanities, University of Science and Culture, Tehran, Iran
چکیده [English]
In 2001, the Islamic Consultative Assembly of Iran approved the "regulating part of the government's financial regulations Act." and in Article 28 of this law, allowed the Welfare Organization "Assign its covered units in opportunities that it does not use, to provide services or by concluding a contract or renting the above centers and spaces at the expense of the applicants."
In 2009, the government "in the meeting dated 10/13/1388 according to the proposal of the Vice President for Management and Human Capital Development and based on Note (2) of Article (24) of the Civil Service Management Law approved in 2007 and in accordance the executive regulations of the said article » Approved and subsequently in 1390, the executive instructions of this regulation were announced.
Article 1 of a recent regulation mandates executive bodies to enumerate their "social, cultural, service and infrastructure enterprises." and Regarding the transfer, "the transferable cases shall act in accordance with the Civil Service Management Law, in coordination with the Vice Presidents for Management Development and Human Capital Development, and the President's Strategic Planning and Supervision, in accordance with the Memorandum of Understanding."
Now, given the differences in the nature of the two divestitures and the different financial and legal implications that follow, and Also, considering the main duties of the Welfare Organization, the question arises that in order to transfer the centers of the Welfare Organization in accordance with each of the aforementioned legal materials, which characteristics should be the criteria for recognition?
کلیدواژهها [English]
- Welfare Organization
- Law regulating part of government financial regulations
- Civil Service Management Act
- Administrative contract